Hoe pomp ik mijn rubberboot op?

Het opblazen van de boot:
Wanneer u de boot opblaast wordt aanbevolen dat u de luchtkamers niet in één keer volledig opblaast maar de luchtkamers één voor één opblaast met de wijzers van de klok mee, totdat de tubes hun vorm aannemen. Voor boten met aluminium vlonders kunt u de tubes eveneens zodanig vullen, zodat er genoeg ruimte over is om de vlonders te kunnen plaatsen. Plaats de aluminium vloer van buiten naar binnen en druk hem in het midden naar beneden op zijn plaats.

De luchtpomp heeft een bajonet sluiting ,met de klok mee aandraaien / tegen de klok in losdraaien. ( dit mag niet zwaar gaan ) Na het plaatsen van de vlonders kunnen de luchtkamers in dezelfde volgorde worden afgevuld tot de juiste werkdruk is behaald die geschikt is voor het type boot. Voor het opblazen van een hoge druk opblaasvlonder, kan er lucht worden toegevoegd totdat de overdrukventiel een klein beetje lucht vrij laat.

De opblaasbare kiel kan als laatste stap worden opgeblazen nadat de vlonder is geplaatst en de tubes volledig zijn gevuld met lucht. Blaas de boot nooit te hard op. Het is goed dat de tubes nog veerkrachtig zijn. Wees ervan bewust dat de buitentemperatuur voor drukverschillen in de luchtkamers zorgt.

Boten worden veelal in de ochtend te hard opgeblazen als het nog koel is, maar zodra de temperatuur overdag stijgt, expandeert de lucht in de luchtkamers, waardoor de tubes nog harder worden en overbelast kunnen raken. Hierdoor is de kans op lekkage en beschadiging groter wanneer de boot in contact komt met scherpe objecten. Het is verstandig om de druk van de tubes af en toe te controleren gedurende de tijd dat hij wordt blootgesteld aan direct zonlicht en warmte en zo nodig lucht vrij te laten.

De ventielen zijn zo geconstrueerd dat bij het verwijderen van de afsluitdop indien het ventiel op de goede stand is gedraaid, de kamer niet plotseling leegloopt. Hierdoor is de boot beschermd tegen het plotseling leeglopen van de kamers bij het per ongeluk losdraaien van de ventieldop. Tevens kan er eenvoudig lucht worden bij gepompt of gedoseerd vrij worden gelaten. Zorg ervoor dat de pal/ventiel is uitgedraaid (tegen de klok in) voordat u gaat varen en zodanig in de goede stand staat, zodat bij het verwijderen van de dop niet de gehele luchtkamer leeg zal lopen. U kunt met uw vinger de pal indrukken en hiermee de juiste hoeveelheid lucht vrijlaten .”

Instructie video

De reacties zijn uitgeschakeld.